Prueba_EN

microscopio cabeceras

Biogeography and Global Change Department

Departamento

Department Head: Mario Díaz Esteban

Biogeography deals with the causes of biological diversity in space and time. The insights learned from the analysis of biogeographical patterns are essential for making scientifically-informed decisions in conservation.

Research in biogeography typically requires a hierarchical understanding of the processes affecting biodiversity at different spatial and temporal scales. Such processes range from rapid, local, individual-level responses to microclimatic changes based on physiological or phenotypic plastic mechanisms, to processes acting at large spatial and temporal scales operating at the level of populations, species, communities or ecosystems. Latter processes include local adaptation, range shifts, speciation and extinction, as well as changes in trophic and non-trophic webs of interactions at continental or global scales.

The Department of Biogeography and Global Change of the National Museum of Natural Sciences (BGC-MNCN) integrates a multidisciplinary research group interested in the description and analysis of patterns and processes of current and past biological diversity, including scientists interested in understanding, predicting and, eventually, mitigating the effects of global change on the biota.

The department is organised in two main research areas:

I.- The description and analysis of the patterns of current and past biodiversity and the processes underlying them and,
II.- The prediction of the future impacts of global change on the biota

Main specific research topics include: description of biogeographic patterns, effects on species and communities of climate and land-use change, emergent diseases and biological invasions, predictive modelling of species’ distribution, criteria for reserve selection, and relations between community structure and function.

La biogeografía es la disciplina que busca discernir las causas de diversidad biológica en el espacio y en el tiempo. Sus resultados son esenciales para la toma decisiones en conservación. La investigación biogeográfica requiere la integración jerárquica de procesos causales a varias escalas espaciales y temporales, desde procesos rápidos y locales basados en respuestas plásticas o ecofisiológicas de los individuos a cambios microclimáticos locales, hasta procesos que actúan a escalas amplias sobre poblaciones, especies, comunidades y ecosistemas. Estos últimos incluyen la adaptación local, la invasión, la especiación y la extinción, así como cambios en redes tróficas y no tróficas a escalas continentales o planetarias.

El Departamento de Biogeografía y Cambio Global del Museo Nacional de Ciencias Naturales (BGC-MNCN) integra un grupo de investigación multidisciplinar interesado en la descripción y análisis de los patrones y procesos que han dado lugar a la actual y pasada distribución de la diversidad biológica, incluyendo investigadores interesados en entender, predecir y, en su caso, modificar o mitigar los efectos del cambio global sobre las poblaciones y los sistemas ecológicos.

El Departamento se organiza alrededor de dos grandes temas de investigación:

I.- la descripción de los patrones de variación espacial en la diversidad biológica e investigación de sus factores causales

II.- el estudio de los efectos del cambio global sobre los organismos y los ecosistemas

Las principales líneas de investigación incluyen la delimitación de patrones geográficos, el estudio de los efectos de los cambios en el clima y los usos de la tierra, las enfermedades emergentes y las especies invasoras en especies y comunidades, la modelización predictiva de las distribuciones, la selección de reservas, y las relaciones entre la estructura y funcionalidad de las comunidades.